Betalningsalternativ
Vilka betalningsalternativ kan jag välja mellan?
Start & Generator Sverige AB strävar efter att erbjuda flexibla och trygga betalningsalternativ för att göra din shoppingupplevelse smidig och bekväm. Tillsammans med vår betaltjänstleverantör, Svea Bank AB (publ.), erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. Eventuella kostnader för ditt betalningsalternativ framgår även alltid innan du gör din beställning.
Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med vår betaltjänstleverantör. För avtalet om betalning gäller dessa villkor.
Faktura: Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura krävs bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar, och vid försenad betalning tillkommer avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. En sedvanlig kreditprövning genomförs, och leverans sker endast till folkbokförd adress eller till oss.
Delbetalning: Genom samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal för att delbetala ditt köp. Du väljer kredittid genom att välja det kampanjalternativ som passar dig bäst. Leverans sker endast till folkbokförd adress eller till oss. Kreditprövning och kopia på kreditupplysningen kan förekomma.
Kortbetalning: Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning. Vi använder Svea Ekonomis PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar Visa och MasterCard. Transaktioner sker säkert och krypterat via SSL, och inga kortnummer sparas. 3D-Secure används för att säkert validera konsumenten vid köp online.
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Betala i butik: I vår butik i Tyresö kan du betala kontant eller med kort (Visa och Mastercard), swish, samt välja faktura eller delbetalning.
Swish: Betala med Swish till vårt nummer (123 137 51 87) genom Swish-appen.
Förskottsbetalning: Inbetalning via bankgiro (5034-5297) till vårt bankkonto möjliggör förskottsbetalning. Ordern skickas när betalningen är registrerad, vilket tar normalt 1-2 arbetsdagar.
Postförskott: Postförskott innebär att varan lämnas ut när mottagaren har betalat för den vid utlämningsstället.